Rusi sa natoľko boja o Kerčský most, že tajne rokujú s Čínou o stavbe tunela

3 min read
Pošli s láskou ďalej

Snaha zaistiť si dopravné spojenie na anektovaný Krym, ktoré by ukrajinské útoky neohrozovali toľko ako bežný most, je za vyjednávaním ruských a čínskych firiem o výstavbe podmorského tunela na Krym. Informoval o tom denník The Washington Post s odvolaním sa na e-mailovú korešpondenciu, ktorú mu odovzdali ukrajinské tajné služby.

O stavbu sa „zaujímajú“ ruské a čínske spoločnosti s kontaktmi na štátny sektor. The Washington Post zistil, že na Kryme bolo nedávno založené rusko-čínske konzorcium, v ktorého vedení figurujú mená z e-mailov, ktoré denníku dodali Ukrajinci.

Hovoria mu Blázon. Pápeža nazval imbecilom. Argentínskym prezidentom sa stal uragán s motorovou pílou

Konzorciu šéfuje Vladimír Kalužnyj, ktorý podľa jedného z e-mailov informoval Kremeľ, že jedna z najväčších čínskych spoločností CRCC (China Railway Construction Corporation) je pripravená podieľať sa na tuneli pod Kerčským prielivom ako hlavný zhotoviteľ.

„CRCC je pripravená zabezpečiť konštrukciu železničných a cestných projektov ľubovoľnej veľkosti v oblasti Krymu,“ píše sa v ďalšom e-maile medzi manažérmi konzorcia, ktoré sídlia v Sevastopole.

The Washington Post kontaktoval Kalužného s otázkou na tunel pod Kerčským prielivom, biznismen však opáčil, že je to len „nafúknutá bublina“ a že „nepriateľským médiám“ neposkytne žiadne informácie.

Číňania len v utajení
CRCC, ktorá sa podieľala napríklad na rozšírení moskovského metra, sa podľa obsahu e-mailov stavby tunela zúčastní iba za predpokladu „zabezpečenia úplnej dôvernosti“ a na pytačkách bude používať meno inej právnickej osoby.

Podľa denníka by projekt stále najmenej päť miliárd dolárov (111,7 miliardy korún) a stavba by trvala niekoľko rokov. Vzhľadom na vojnovú situáciu by bolo ťažké použiť pokročilejšie stavebné metódy zahŕňajúce využitie bagrovacích lodí. Stavať by sa muselo pod neustálou ochranou ruskej armády. Navyše by sa na akúkoľvek firmu, ktorá by sa na budovaní podmorského tunela na Krym podieľala, vzťahovali protiruské sankcie.

Zatiaľ čo Bitcoin rástol, prepadli sa technologické akcie šiestich gigantov tvoriacich až štvrtinu hodnoty indexu S&P 500

Poškodiť podmorský tunel je ale oveľa zložitejšie ako poničiť akúkoľvek mostnú konštrukciu, čo je podľa denníka zjavne pre Moskvu hlavným dôvodom, prečo o tuneli vôbec začala uvažovať.

Osemnásťkilometrový železničný a cestný most cez Kerčský prieliv, ktorý Rusi v máji 2018 slávnostne otvorili, sa od začiatku vojny už niekoľkokrát stal cieľom ukrajinských útokov. V októbri 2022 sa po mohutnej explózii zrútila časť cestného mosta. Prevádzku sa podarilo úplne obnoviť až po štyroch mesiacoch.

Vo štvrtok potom ukrajinská vojenská rozviedka (GUR) pohrozila „jesenným vetrom“, ktorý sa ku Kerčskému (Kymskému) mostu blíži. GUR tým naznačila možný útok na túto kľúčovú stavbu, ktorá spája anektovaný Krymský polostrov s ruským Krasnodarským krajom.

You May Also Like

More From Author

+ There are no comments

Add yours